Udbringning af Fisk


Billede af fiskesøen i Blekinge -SverigeSolen står lidt lavt. Svage krusninger stryger hen over fiske søen. Vi er i Blekinge og nyder sensommeren med en afslappende fisketur i den storslåede natur. Langsomt og med sagte træk i årene sniger vi os ind i en lille vig, hvor vi tidligere har set, at der har været en del røre i vandet. En enkel gang har vi også set en ganske pæn stor regnbueørred springe ud af vandet. Det er den vi går efter nu. Langsomt fisker vi området af. Ingen ting sker. Vi har næsten givet op da et voldsomt ryk fulgt at en hoppen og dansen i overflade ca. 10 meter væk. Ved fælles hjælp får vi langsomt bugseret fisken hen til rælingen, og med begejstring får vi fisken i fangstnettet og op i båden.

Beruset af fangstglæden snakker vi om det fantastiske øjeblik, da den 1,2 kg store fisk blev trukket op ad vandet. I vores tanker fantaserer vi allerede om hvordan fisken skal tilberedes, som de store fiskespisere vi er. Et måltid der kan være med til at skabe en minderig afslutning på dagen.

Glæden ved at fiske falder godt i tråd med at spise frisk fisk. Så derfor er vi meget interesseret i, at der i en travl hverdag er lige så nem adgang til friske fisk, som når vi sidder midt i vores ynglings fiskesø. Det er derfor oplagt, at opfordre fiskehandlerne, på alle måder, til at gøre det nemt for os  forbrugere at få friske fisk – og gerne udbringning lige til døren.

Friske fisk fra havet er god og sund mad. Fisk er slankende, fremmer din træning og modvirker en sygdomme der følger i kølvandet på en dårlig livsstil. Fisk indeholder mange proteiner og netop proteiner er gode, hvis du ønsker at tabe dig. Det gælder både magre og fede fisk. Så spis mindst 2- 300 gram fisk om ugen .Sæt fisk på menuen mindst to gange om ugen og gerne oftere. Gør det til en fast del af madplanen at fisk er med som det varme måltid – det er godt for helbredet. Lav fiskeretterne så de også kan bruges som pålæg dagen efter. Varierer mellem fede fisk som sild, makrel og laks og magre fisk som skrubber, rødspætter, torsk og tun.

Find nogle gode opskrifter som familien er glade for. Gør det nemt, dejligt og sjovt at få fisk på tallerkenen. Når du først har fået smag for lækkerierne er fisk to gange om ugen måske slet ikke nok. Og så er det jo heldigt at fisk indeholder vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod, selen og omega-3 fedtsyre, som har afgørende indflydelse på vores helbred livet igennem. Især Hjerteforeningen taler om det.
Fremtidens smarte og digitale løsninger på udbringning af friske fisk til den moderne forbruger findes allerede. Nogle progressive virksomheder har taget fat på opgaven. Nogle er listet her. Med tiden vil listen indeholde eksempler på butikker der udbringer varer lokalt, regionalt og landsdækkende. Har du nogle gode links så send dem til mail: carmejlar[snabel a]yahoo.dk

Udbringning af fisk: Lokale fiskehandlere
  • ?
  • ?
Udbringning af fisk: Kørende fiskehandlere
  • ?
  • ?
Udbringning af fisk: Landsdækkende fiskehandlere


vn | fk | bi